EASA vaatimukset astuvat voimaan 8.4.2015.. Vaatimukset koskevat myös Purjelentäjän lupakirjaa. Uutta tässä on se että vanha tuttu GPL lupakirja muuttuu SPL tai LAPL(S) lupakirjaksi..
Ero SPL ja LAPL(S) lupakirjojen välillä on:
- SPL lupakirja vaatii luokka 2 medikaalin (voimassa 60/24/12 kk iästä riippuen)
- LAPL(S) lupakirjaan riittää LAPL medikaali (voimassa 60/24 kk, muutenkin väljemmät toleranssit).
SPL on siis “ammattipurjelentäjän” lupakirja jolloin lentotyöstä voi saada jopa palkkaa (tietyin ehdoin). Purjelennon opettajalta (nykyinen FI(GPL) vaaditaan SPL lupakirja. SPL näyttää <TÄLTÄ> LAPL(S) puolestaan <TÄLTÄ> Mainittakoon vielä että SPL-lupakirja on voimassa ICAO alueella ja LAPL(S) EASA alueella.
Purjelentäjän, moottoripurjelentäjän ja kuumailmapallolentäjän kansalliset lupakirjat on EASA -asetuksen 1178/2011 mukaan muunnettava EASA PART-FCL -vaatimusten mukaisiksi lupakirjoiksi eli EASA-lupakirjoiksi ennen 8.4.2015, katso (taulukko) eli muuntoraportti.
Tarkempaa tietoa näiden lupakirjojen eroista saat psfe sivulta <FE-uutisia>
Lupakirjan haltijan on haettava kansallisen lupakirjansa muuntamista EASA-lupakirjaksi Liikenteen turvallisuusvirastosta lomakkeella LU3131(har).
Ei hätää, vielä on aikaa. Mutta jos lupakirjasi vanhenee lähiaikoina kannattaa harkita vaihtamista esim. SPL tai LAPL(S) lupakirjaan. Jos sinulla ei ole luokka 2 medikaalin tarvetta (esim. PPL lupakirjaa) on silloin LAPL(S) luonteva valinta.
Trafi suosittelee lupakirjojen muuntamista vuoden 2014 syksyyn mennessä.
Pakkasparlamentissa Aulangolla 2.2.2013 Trafin Jarmo Selonen esitti Harrasteilmailun lupakirjauudistuksen joka kannattaa ehdottomasti lukea.